Multi dintre cei care detin site-uri fac greseala de a-si construi site-ul fara a avea un plan bine pus la punct pentru afacera lor online. Aceasta este un scenariu sigur pentru esec. Sunt mii de site-uri abandonate datorita planificarii proaste sau administrarii deficitare. Inainte de proiectarea site-ului ar trebui sa va puneti anumite intrebari pentru a evita greselile ce pot aprea pe parcurs.
10 intrebari legate de proiectarea unui site.
- Care sunt telurile afacerii dumneavoastra?
Este usor sa spuneti „vreau sa castig bani”, dar aceasta nu va va motiva prea mult. Trebuie sa va ganditi la o motivatie mai adanca, la ceva ca va pasioneaza (de exemplu „vreau sa am independenta financiara pentru a putea pentrece mai mult timp cu fiul meu”).
- Care este scopul website-ului dumneavoastra?
Aceasta este intrebarea pe care si-o vor pune majoritatea vizitatorilor atunci cand va vor accesa site-ul. Pagina dumneavoastra principala trebuie sa explice clar scopul si avantajele produselor sau serviciilor pe care dumneavoastra le oferiti.
- Ce tip de produse/servicii veti vinde?
Verificati cat de cautate sunt produsele sau serviciile dumneavoastra prin cercetarea de cuvinte cheie. Folositi Google Keyword Tool pentru a afla ce numar de cautari lunar au cuvintele cheie principale alese de dumneavoastra. Daca nu exista nicio cautare, atunci nu exista cerere pentru produsul/serviciul dumneavoastra, asadar nu merita sa-i fie dedicat un site.
Daca este o piata foarte competitiva (millioane de cautari in fiecare luna) ar putea sa fie extrem de dificil sa te diferentiezi de ceilalti competitori si sa creezi o afacere online profitabila.
- Cate produse vei vinde de pe website?
Raspunsul la aceasta intrebare va determina numarul de pagine pe care site-ul dumneavoastra il va detine. Daca veti vinde numai un produs sau serviciu, e posibil sa nu fie nevoie de mai mult de 4 pagini web (exemplu: Acasa, Produs/Serviciu, Despre Produs/Servicu, Contact), Daca veti vinde sute de produse veti avea nevoie de un site condus de o baza de date care le va administra pe toate.
- Cate caracteristici are produsul/serviciul oferit de dumneavoastra?
Caracterisiticile pot include: marime, culoare, tip, taxe, etc. Asigurati-va ca cosul de cumparaturi permite includerea toturor acestor caracterisitici.
- Cum o sa acceptati plata online?
Pentru a accepta plata online cu cardul bancar vei avea nevoie de cos de cumparaturi, contul comerciantului, gateway pentru plata, si certificat SSL pentru securitatea tranzactiilor.
O optiune mai ieftina pentru acceptarea platii online este cosul de cumparaturi PayPal. Pentru o suma modica acesta are grija in locul dumneavoastra de toate cele mentionate mai sus.
- Ai un plan de Web Hosting?
Site-ul dumneavostra trebuie sa fie gazduit pe un server pentru a putea si disponibil online. Selectati un plan de gazduire care are spatiu indeajuns pentru toate fisierele si o lungime a benzii care poate permite sa fie vizitat de mii de vizitatori lunar.
- O sa fie nevoie sa intretineti dumnoavoastra site-ul?
Daca va veti pune intrebarea aceasta inainte de proiectarea site-ul, raspunsul la aceasta va determina ce software va fi nevoit designer-ul sa foloseasca pentru a construi site-ul. Daca nu va contine decat cateva pagini care nu vor avea nevoie de update zilnic, atunci puteti folosi software-uri de tipul Dreamweaver.
Daca site-ul dumneavoastra contine sute de pagini este mai bine sa folositi un sistem care administreaza continutul, de tipul WordPress, Joomla sau Zan Cart. Website-ul va putea fi manipulat (ex: adaugare, stergere, editare) printr-o simpla logare intr-o zona adminstrativa.
- Aveti un plan de Marketing?
Pentru a crea o afacere online profitabila trebuie mai intai sa creati un plan de promovare al acesteia. Acesta poate include metode ca: marketing-ul motoarelor de cautare, video marketing-ul, marketing-ul articolelor, etc. Trebuia sa aveti o campanie de promovare permanenta si consitenta a site-ului pentru a observa rezultate.
- Cum veti monitoriza statisticile website-ului dumneavoastra?
Verificati daca planul dumneavoastra de hosting include statistici alea site-ului (ex: AW Stats). Daca nu, atunci va puteti crea un cont Google Analytics unde puteti introduce codul site-ului dumneavoastra. Acesta va urmari cati vizitatori aveti zilnic, saptamanal, lunar si anual, de unde provin acestia si ce cuvinte cheie au introdus in motorul de cautare pentru a va descoperi site-ul.
Daca veti raspunde mai intai la aceste 10 intrebari o sa evitati capcanele proiectarii si contruirii unui site si se va adauga la potentialul crearii unei afaceri profitabile online.