Google are o misiune intransigenta: doreste sa ofere utilizatorilor informatie exacta, continut unic si cei mai buni editori. Foloseste trucuri si isi imbunatateste algoritnii constant, astfel incat cel mai de calitate continut de pe Web sa obtina vizibilitatea pe care o merita.
Din pacate, exista un revers: penalizarea. Aceasta este consecinta daca Google se leaga de ceva de pe site-ul tau. Uneori, penalizarea este binemeritata, dar chiar si atunci cand stii ca ai gresit, probabil vei dori sa faci ceva in privinta aceasta.
Ce e o penalizare Google?
Google si-a tot schimbat algoritmii de ranking din decembrie 2000. Atunci a scos pe piata extensia toolbar. La acea vreme, actualizarea toolbar reprezenta o schimbare monumentala, care avea sa creeze industria SEO asa cum o cunoastem noi acum. De fapt, a fost prima data cand PageRank a fost publicat in mod coerent sau utilizabil.
In urmatorul deceniu-si-ceva, Google a continuat sa rafineze calitatea rezultatelor cautarilor. In timp, a inceput sa elimine continutul de slaba calitate si sa promoveze continutul relevant spre topul SERP. Si aici intra in scena penalizarile.
Actualizarea Penguin a fost introdusa in 2012. A lovit mai mult de 1 din 10 rezultate peste noapte, a sters unele site-uri de pe motorul de cautare definitiv, a trecut continutul de slaba calitate la index si a fortat optimizatorii sa isi imbunatateasca mult strategia de continut. De atunci, profesionistii SEO au devenit foarte alerti la planurile Google, temandu-se de urmatorul update, care ar putea sa le aduca penalizaripentru site-ul la care lucreaza.
Cum sa recunosti o penalizare
Penalizarile pot fi automate sau manuale. La penalizarile manuale, probabil ti se va spune, dar e posibil sa nu fii mereu constient ca ai fost vizat cand vine vorba de cauze algoritmice. Acest tip de penalizari poate lua prin surprindere si cei mai experimentati profesionisti SEO.
Pentru penalizarile algoritmice, iata cateva ponturi:
For algorithmic penalties, here are some sure-fire clues.
-
Site-ul tau nu mai obtine un ranking bun pentru numele firmei tale. Aceasta e o dovada graitoare. Chiar daca site-ul nu e bine cotat in rest, ar trebui macar sa fie gasit dupa acel keyword.
-
Orice pozitionari pe prima pagina a motorului de cautare sunt trase in jos spre pagina 2 sau 3 fara interventia ta.
-
PageRank-ul paginii tale a scazut inexplicabil de la un respectabil 2 sau 3 la un 0 mare si lat (sau la un nenorocit de 1).
-
Intregul website a fost inlaturat din rezultatele cautarii Google cache peste noapte.
-
Daca faceti o cautare a site-ului: yourdomain.com keyword, nu primiti niciun rezultat.
-
Listing-ul tau – cand il gasesti, intr-un final, pe Google – este pentru o alta pagina de pe site-ul tau decat pagina de Home.
Daca regasiti unul sau mai multi din acesti factori, puteti fi incredintati ca site-ul v-a fost penalizat.
De ce mi-a penalizat Google site-ul?
Google continua sa imbunatateasca si sa revizuiasca modul de a indexa continut.
Desi publica indicii despre algorimii actualizarilor, rareori vine cu explicatii plauzibile despre motivele schimbarilor. Poate fi dificil sa reparam lucrurile.
Ca sa revenikti pe drumul cel bun, uite solutia pe care ati cautat-o: 50 de motive comune pentru care Google va sanctioneaza site-ul. Nu afirmam ca stim cu adevarat motivele pentru care ati fost penalizat, stim doar ca toti acesti factori contribuie la asta.
-
Cumpararea de link-uri. Unii jura ca asta nu se intampla, dar adevarul e ca exista dovezi pro si contra. Cumpararea de link-uri poate fi vazuta ca o incercare de a manipula PageRank, si in asta zace controversa. Daca ati cumparat link-uri proaste (si le-ati pierdut), pacatele o sa va prinda din urma.
-
Link-uri reciproce excesive. Schimbul de linkuri era odinioara o tactica de marketing inofensiva, pana cand a inceput sa fie folosita in exces. Daca ati schimbat multe linkuri cu clientii, incercarea poate fi vazuta ca o dovada de manipulare.
-
Continut duplicat. Sa speram ca argumentul acesta e evident: orice continut dublat pe site apare mai putin folositor in ochii Google, iar pentru asta puteti fi penalizati. Aveti grija sa postati continut unic si bine scris; folositi unelte ca de exemplu Copyscape si CopyGator.
-
Folosirea excesiva a tag-urilor H1. Continutul structurat corect ajuta SEO. Tag-urile H1 ajuta Google sa inteleaga despre ce subiect este o pagina. Folosirea excesiva de tag-uri H1 poate fi vazuta ca o tentativa de a “umfla” listing-ul Google cu keywords.
-
Internal 404-uri. Google vrea sa stie ca iti ingrijesti continutul si ca rezolvi erori si probleme. Daca trimiti erori 404 in interiorul site-ului, e un semn clar ca utilizatorii tai nu primesc informatia pe care o cauta.
-
Linkuri de la site-uri in alte limbi. Asta pare nedrept, nu? Ai un link legitim de la un client legitim din alta tara, si totusi e intors impotriva ta. Ei bine, logica Google e legitima: utilizatorii favorizeaza, de obicei, o singura limba, asa ca linking-ul cu site-uri in alte limbi nu e atat de util pentru ei.
-
Continut impanzit de cuvinte-cheie. Exista tot felul de “reguli” bizare si minunate legate de frecventa cuvintelor-cheie in continut. Adevarul e ca niciuna din aceste reguli nu e demonstrata, si prea multe cuvinte-cheie avertizeaza cu privire la calitatea slaba a scrisului textului. Daca Google detecteaza ca o pagina are un numar suspect de mare de cuvinte cheie intr-o pagina, te poate penaliza – pe drept sau pe nedrept.
-
Link-uri de subsol. Unii web designeri folosesc link-uri de subsol ca un ajutor in navigare; unii incearca sa manipuleze PageRank folosind subsolul ca sa plaseze link-uri irelevante. Exista o scurta discotie despre asta pe Moz.
-
Harta site-ului lipsa. Google foloseste XML sitemap pentru a analiza structura site-ului tau si a descoperi cum e alcatuit. Asigurati-va ca harta XML e disponibila si actualizata, si apoi incarcati-o in contul tau de Google Webmaster Tools.
-
Link-uri ascunse. Toate link-urile de pe site-ul tau ar trebui sa fie vizibile si utile pentru utilizatori. Orice lucru ascuns e considerat suspect. Nu faceti niciodata un link de aceeasi culoare cu fundalul unei pagini sau unui buton, chiar daca motivele voastre sunt benigne.
-
Link-uri externe moarte. Daca nu va actualizati link-urile, Google va concluziona ca nu va preocupati de experienta utilizatorilor si sunt mai mult decat incantati sa va trimita vizitataorii pe diverse pagini cu eroarea 404. Verificati link-urile frecvent si eliminati-le pe cele inactive.
-
Continut fragmentat. Uneori, managerii de site alcatuiesc continut compilat din alte site-uri, ca sa isi umple paginile proprii. Uneori, actiunea aceasta e facuta cu intentii bune si poate fi o eroare nevinovata. Dar Google vede in asta duplicare fara rost. Inlocuiti-l mai degraba cu propriul continut.
-
Continutul ascuns. Tactici de optimizare mai putin etice includ deghizarea Less ethical optimization tactics include disguising text on a page to manipulate the theme or keyword weighting. It goes without saying that this is a big no-no.
-
Folosirea in exces de anchor text. Odata ca niciodata, expertii SEO s-au straduit sa lege anumite cuvinte-cheie pentru a le spori autoritatea. De la actualizarea Penguin din 2012, folosirea in exces de anchor text linking este profund descurajata. Renuntati la link-urie de cuvinte-cheie fortate si nenaturale in favoarea unor link-uri sincere, scrisa in “limba omeneasca”.
-
Neglijarea hreflang-ului. Neglijarea cui? ‘Hreflang’ e menit sa notifice Google ca ai publicat intentionat continut duplicat pentru diverse limbi si locatii. Inca nu s-a decis daca ajuta cu adevarat, dar nu strica sa il folosesti intre timp.
-
Timing-ul Website-ului defazat. Cand “cade” un site, toata lumea se supara: vizitatorul, webmaster-ul si motorul de cautare. Daca Google nu iti poate gasi site-ul, mai degraba ti-l va de-indexa decat sa trimita vizitatorii la un link mort.
-
Domeniile cuvintelor cheie. Desi numele domeniilor nu sunt atat de riscante in sine, domeniile cu keywords pot fi. Luati in considerare problema legarii de textul-ancora: daca ne tot legam la acel domeniu, Google ar putea vedea in asta o incercare de manipulare a textului-ancora. Daca totusi folositi un domeniu identic, asigurati-va ca are un continut excelent, altfel Google o sa traga concluzia ca doriti sa pacaliti oamenii doar ca sa dea un click.
-
Link-uri inchiriate. Unii experti inca mai cred ca link-urile inchiriate sunt valide si utile pentru SEO. Le platesc lunar si le schimba ocazional. Totusi, le-am considera link-uri platite, si asa le-ar considera majoritatea expertilor Quora.
-
Folosirea retelelor de bloguri. Dupa Google, orice fel de retea e un semn de potentiala manipulare SERP. Majoritatea retelelor de bloguri s-au inchis sau au oferit sansa membrilor sa isi stearga toate linkurile venite. Ar trebui sa faci si tu asta.
-
Link-uri afiliate omniprezente. Google nu este propriu-zis impotriva website-urilor afiliate, dar un numar mare de link-uri afiliate e un semnal de alarma cu privire la continut, care probabil nu este in regula. Desi link-urile afiliate se pot masca prin redirectionari, Google cunoaste aceasta tactica, asa ca nu va bazati pe asta.
-
Link-uri pe intregul site. Toti avem nevoie sa unim paginile, dar Google scaneaza constant link-urile cu tipare anormale. Un exemplu clasic este creditarea unui web developer in subsolul unei pagini. Nu numai ca nu trebuie sa dati “follow”, trebuie sa inlaturati mentiunea definitiv.
-
Folosirea in exces a meta keywords. Meta keywords au fost subiect de discutie pentru mult timp. Sunt prea usor de manipulat. Nu folositi mai mult de 5 pe pagina.
-
Viteza redusa. Daca site-ul tau se incarca lent, utilizatorii se vor frustra. Foarte multi factori afecteaza viteza de hosting, deci e o problema destul de greu de evaluat si de rezolvat. Folositi un plugin de cashing sau un CDN imediat. Sau va puteti muta site-ul pe un data center mai apropiat de cei mai frecventi vizitatori: asta daca vrei sa te implici putin mai mult.
-
Continut reciclat. Reciclarea continutului este furt. Te poate baga in probleme mari daca penalizarile Google nu te prind mai intai. Ai cumparat niste articole super-ieftine? Uneori, continutul este “reciclat” de autor, deci s-ar putea nici sa nu stii de asta. Daca pretul a fost prea convenabil ca sa fie adevarat, probabil ai cumparat continut reciclat.
-
Spam in comentarii. Majoritatea sistemelor de comentarii au un sistem automat de detectare a spam-urilor, dar unele comentarii tot trec. Fiti atenti ce comentarii primiti. De asemenea, nu lasati spam-urile sa se adune; daca nu aveti timp sa le moderati, eliminati comentariile definitiv.
-
Sfaturi SEO Black hat. Daca publicati informatii despre manipularea SERP prin metode black hat, asteptati-va sa fiti penalizati. Matt Cutts a adus in discutie aceasta problema intr-un video blog.
-
Continut Hacked. Daca sistemul tau a fost spart, Google o sa il inlature rapid din SERP. Actioneaza rapid pentru a opri tentativele de hacking si restaureaza site-urile din backup daca se adevereste scenariul cel mai rau.
-
Link building rapid. E normal sa iti doresti ca noul tau site sa capete rapid o cotare buna. Dar nu exagera. Multe link-uri asemanatoare care duc spre acelasi loc e un semn de automatizare. Nu spori artificial viteza de link: fa schimbari treptat, de-a lungul timpului.
-
Rapoarte Spam. Google a publicat o un formular online pentru raportarea spam-urilor. E posibil ca site-ul tau sa fi fost listat acolo ca o posibila sursa de spam, cu buna sau rea intentie.
-
Linking-ul pe forumuri. CU totii am folosit forum-uri impanzite de link-uri cu semnatura. Uneori, sunt atat de multe, incat devine greu sa localizezi postarile originale. Daca adaugi un forum link, foloseste tehnici de linking bune, naturale, si daca se poate fa-le nofollow.
-
Ascunderea sponsorilor. Nu e un lucru rau sa ai sponsori. Multe site-uri nu ar exista fara ei. Nu incerca sa iti ascunzi sponsorii, ci urmeaza regulile: link-uri nofollow catre sponsori si ai grija ca robotul de stiri Google nu verifica paginile unde acele link-uri se gasesc.
-
Erori Robots.txt. Fisierele robots.txt ar trebui folosite pentru a indica motoarelor de cautare cum sa iti trateze site-ul. Desi exista motive legitime pentru care paginile sa fie excluse din robots.txt, faceti asta cu moderatie: blocarea excesiva poate fi cauza penalizarii.
-
Link-uri catre site-uri suspecte. Nu va asociati vreodata cu un website care se ocupa cu lucruri etic sau legal dubioase. Trebuie evitate site-urile care se ocupa cu hacking, pornografie si malware. De asemenea, incearca sa inlaturi link-uri spre alte site-uri care au mai fost penalizate in trecut, daca ai luat cunostinta de asta.
-
Pagini de intampinare. Afacerile incearca uneori sa foloseasca mai multe pagini de intampinare pentru a-si imbunatati pozitia in SERP. Unele companii incearca de asemenea sa isi imbunatateasca pozitia creand multe website-uri cu o singura pagina, optimizate pentru un singur cuvant-cheie, si apoi sa isi trimita utilizatorii spre un alt site. Google considera aceasta atitudine negativa.
-
Supra-optimizarea. Google nu agreaza sa vada ceva mult prea bine facut. Penalizarea de supra-optimizare inseamna de obicei ca ai mers un pic prea departe in incercarea obsesiva de a depasi in SEO pe toti din industrie. Las-o mai moale si publica un continut mai natural inainte ca ranking-ul tau sa aiba de suferit.
-
Advertoriale. Controversa starnita in jurul continutului advertorialelor a fost poate cea mai faimoasa dezbatere pre-Penguin 2. Un advertorial este, concret, o pagina de continut plina cu link-uri platite si adesea aceste pagini erau utilizate pentru manipularea agresiva a rezultatelor cautarilor. Cel mai faimos exemplu a fost Interflora: citeste despre penalizarea sa aici.
-
Prea multe link-uri de iesire. Cand ne legam la alte website-uri, trebuie sa fie ceva natural. Un numar mare de link-uri e semn ca faceti schimb de link-uri pentru avantaje SEO mutuale.
-
Redirectionarea. Daca site-ul tau a fost penalizat, folosirea 301 redirect ar putea transfera penalizarea spre alta locatie. De asemenea, penalizarea ar putea ramane daca inlaturati redirectionarea mai apoi. Ca sa fii sigur, nu o face.
-
Erori. Pe langa binecunoscutul 404 error, sunt si altele si Google le uraste. 302 (mutat temporar) nu e ideal; daca trebuie neaparat sa redirectionezi ceva, foloseste 301. De asemenea, daca vezi erori 500, du-te la sursa si rezolva problema cat de curand. Gaseste erori vizibile cu aceasta unealta: WebConfs HTTP Header Check tool.
-
Metadata duplicata. Unele unelte de blogging si platforme CMS usureaza prea mult crearea de metadata duplicata accidental. Desi metadata nu e in sine o cauza a penalizarii, poate fi semnul duplicarii de continut de pe site-ul tau. Oricum, nu e de dorit; incearca sa o rezolvi.
-
Backlink-uri viciate. Site-ul tau nu e NICIODATA de vina ca sa merite sa fie penalizat – dar sa previi e mai usor decat sa tratezi. Daca esti cu adevarat ghinionist, un competitor neloial ar putea sa iti provoace o penalizare ca sa fii tras in jos pe liste SERP. Cea mai comuna cauza este o campanie de backlink malicioasa.
-
Keywords luate in vizor. Google a declarat razboi cuvintelor-cheie care apar frecvent in site-uri spam. ‘Payday loans’ e un excelent exemplu de cuvant-cheie care a fost luat in colimator, desi unii cred ca poate face mai mult. Daca operezi legitim intr-o industrie impanzita de spammeri, nu te mira daca vei ajunge victima colaterala.
-
Link-uri introduse pe furis. Nu va feriti si puneti link-uri in fisiere script. Google e mult mai performant in analiza scripturilor si in detectarea link-urilor ciudate, care nu ar trebui sa fie acolo.
-
Site-uri mobile limitate. Google poate detecta, in mod normal, un link valid intre site-ul tau mobil si website. Daca are un design slab, nu poate. Asigura-te ca site-ul mobil e trimis spre un dispozitiv unde agentul utilizator este stabilit ca mobil. Matt Cutts de asemenea sugereaza un subdomeniu separat.
-
Putine link-uri de iesire. Google vrea sa vada continut care face referire la alt continut de un standard similar. Daca nu distribui, poate parea o tentativa de a atrage trafic nenatural.
-
Domeniul are reputatie proasta. Poate ai cumparat fara sa stii un domeniu cu o istorie proasta, iar asta iti poate provoca probleme cand vei incerca sa construiesti un site pe el. Din nefericire, de cele mai multe ori, acesta este un drum inchis; mai bine iti cumperi alt domeniu decat sa cheltuiesti mai multi bani incercand sa rezolvi problema.
-
Furt de continut. Chiar daca nu furi continut, e posibil ca altcineva sa fure continut de la tine. Asta cauzeaza probleme, caci eliminarea continutului poate presupune completarea de numeroase notificari si actionarea on instanta. Daca sunteti penalizat din cauza asta, incearca sa ceri ca Google sa inlature continutul furat.
-
Ads evidente. Advertising-ul este OK cand e pus pe planul doi. Reclamele nu trebuie sa domine continutul paginii sau sa fie la fel de importante ca un articol sau blog.
-
Folosirea continutului “de ferma”. De-a lungul celor 2 ani de cand Panda a fost eliminata, s-a considerat de prost gust sa cumperi continut de la o “ferma” (definita ca “site-uri cu un continut usor sau de slaba calitate”). Daca aveti un continut slab documentat, slab din punct de vedere al detaliilor sau care exista in principal pentru a umple paginile, angajati un profesionist ca sa il rescrie.
-
Feriti-va de solutii magice. Nu angajati pe cineva care pretinde sa detina o tehnica magica, infailibila de a te ajuta sa iti promovezi site-ul in topul SERP. Singurul mod de a obtine un ranking bun e sa lucrezi la asta in timp.
Cum sa tratezi o penalizare
Ai descoperit cauza penalizarii tale? Esti la jumatatea drumului spre solutionarea ei – asta daca e rezolvabila.
Fiecare problema solicita o solutie putin diferita, dar sunt cateva lucruri pe care le poti incerca.
-
Nu te panica. Pana si website-urile mari primesc penalizari.
-
Descotoroseste-te de link-urile care cauzeaza probleme. Cere celor de la Google sa nu ia in considerare link-urile daunatoare, care iti lezeaza website-ul. Iata un link la unealta de disavow, si sfatul lui Matt Cutts.
-
Inlatura unele link-uri. Sa le repudiezi e bine, dar nu e solutia perfecta. Pune-te pe treaba si incearca sa inlaturi unele link-uri.
-
Cere reevaluare daca penalizarea a fost manuala.
-
Asteapta. Uneori, dureaza pana ce Google iti aproba schimbarile si cererile de disavow, si mai dureaza si sa iti reinspecteze site-ul.
In unele cazuri, e mai bine sa renunti la un site decat sa lupti cu penalizarile Google: daca domeniul tau a fost masacrat, nu mai poti face prea mult. Dar majoritatea penalizarilor pot fi rezolvate cu putin efort, ceva munca si o abordare etica a reconstructiei site-ului.
Comments
Tags: google, google rank, seo