Schema cromatica a website-ului tau spune multe despre tine si/sau compania ta. Culorile merg dincolo de estetica si influenteaza comportamentul vizitatorilor site-ului. Alegerea unei scheme cromatice poate fi o decizie grea: ai de ales intre atatea combinatii si variante si e uneori dificil sa gasesti ceva care sa te reprezinte. Totusi, in toata nebunia, exista o metoda si exista color tools care sa te ajute sa iti alegi schema cromatica perfecta.
Psihologia culorilor in Web Design
Cand McDonald’s au ales culorile galben si rosu ca sa le reprezinte brand-ul, a fost o decizie constienta, mentia sa atraga publicul ideal. Daca rosul este adesea asociat cu furia si pasiunea, trezeste insa si apetitul, pentru ca aduce cu gandul la caldura. Aceleasi reguli se aplica si pentru galben, o culoare ce radiaza atitudine pozitiva si caldura. Asadar, rosu si galben sunt combinatia cromatica ideala pentru McDonalds.
Iata o scurta prezentare a diferitelor culori si a efectelor psihologice ale acestora:
Albastru – Albastrul este cea mai comun intalnita culoare in web design pentru ca se combina bine cu alte culori si evoca sentimente de siguranta si incredere. Este de asemenea foarte linistitor, asa ca ii relaxeaza pe vizitatorii care iti privesc pagina web.
Verde – Verdele este adesea asociat cu natura si linistea, iar verdele inchis e asociat cu banii.
Maro – Culoarea maro aduce cu gandul la pamant si la stabilitate, dar daca e folosit incorect, poate da website-ului un aspect murdar.
Galben – Galben este o culoare foate dinamica, pozitiva si calda.
Rosu – Rosul este o culoare strans legata de pasiune si furie, dar, dupa cum am mentionat anterior, poate fi folosita si pentru a trezi apetitul.
Violet – Violetul este o culoare folosita de obicei pentru a reprezenta regalitatea si spiritualitatea. Tinde de asemenea sa evoce creativitatea, motiv pentru care este folosit adesea de agentii de creatie.
Roz – Rozul este o culoare foarte feminina si, depinzand de nuanta folosita, poate avea diverse semnificatii. Nuantele mai luminoase si mai deschise de roz sunt captivante si distractive, in timp ce tonurile mai intunecoase de roz vor fi considerate mai romantice.
Oranj – Portocaliul apare rar ca tema cromatica pe website-uri, dar o sa o gasiti adesea drept culoare secundara sau culoare folosita ca sa scoata in evidenta. Portocaliul e foarte jucaus si distractiv si, in doze mici, poate transforma o pagina plicticoasa intr-una interesanta si plina de viata.
Negru – Negrul evoca un sentiment de eleganta si sofisticare. Adesea o sa gasiti o tema simpla, pe negru, pentru a reprezenta produse de lux si de inalta calitate.
Alb – Albul reprezinta puritate si curatenie. O pagina de web alba este de asemenea foarte eficienta pentru a-i conferi un look minimalist, foarte la moda azi.
Fiecare culoare are propriile conotatii ce pot fi folosite in avantajul tau pentru designul paginii tale de web.
Exista nenumarate studii care aduc informatie avizata despre efectul fiecarei culori; daca doriti sa aflati mai multe, citit aceste articole publicate de Applied Innovations, Color Matters si Yahoo Weblogs.
Iata un infographic al KISSmetrics, care explica modul in care culorile pot afecta comportamentul si gandirea cumparatorilor.
Teoria culorilor
Acum ca am vorbit despre psihologia din spatele diverselor scheme cromatice, e timpul sa ne gandim la cum decidem asupra unei scheme cromatice placute din punct de vedere cromatic. Daca invatam bazele teoriei culorilor, o sa luam decizii mult mai bune asupra culorilor pe care putem sau nu sa le folosim. Teoria cromatica de baza e destul de usor de invatat si te ajuta enorm in design. Desi teoria culorilor ramane un punct de plecare bun pentru schemele cromatice, nu va temeti sa experimentati lucruri complet diferite. Ca designeri, trebuie sa luam decizii bazandu-ne pe ce vedem si uneori lucram in afara tehnicilor normale.
Pentru mai multe informatii si lectii de baza despre teoria culorilor, mergeti la: Color Matters si I Can Be Creative.
Contrast
Un alt element important pe care nu trebuie sa il ignorati cand va hotarati la o schema cromatica pentru design-ul web este daca acele culori pe care le folositi contrasteaza in mod placut una cu alta. Chiar atunci cand folositi o tema monocromatica (o singura culoare), tot puteti crea un contrast folosind nuante mai deschise sau mai inchise. Folosirea culorilor complementare (diametral opuse pe cercul cromatic) va conferi contrastul cel mai puternic, insa nu toate combinatiile de culori complementare sunt indicate in web design.
Contrastul este important, deoarece creaza centre de interes pe pagina si te ajuta sa diferentiezi elementele de pe pagina. Iata o serie de exemple de website-uri care au folosit eficient contrastul in design-ul paginii de web.
Culori Complementare
A cunoaste care culori se completeaza recirpoc e in parte teorie cromatica, in parte experienta. Cand auziti vorbindu-se despre un anumit design web ca avand “o paleta muta” sau “o paleta luminoasa”, inseamna ca designer-ul a ales culori coerente si care se completeaza reciproc. Iata doua palete cromatice menite sa demonstreze cum interactioneaza culorile.
Priviti cum culorile se complementeaza reciproc si formeaza o schema cromatica unitara. Poti invata cum sa creezi si sa folosesti astfel de scheme cromatice din experienta si experimente. Odata ce “ti-ai facut un ochi” pentru culori si scheme cromatice, o sa stii instinctiv care culori merg si care nu merg impreuna. Uneltele pentru alegerea culorilor va pot ajuta sa gasiti culori aproximative si apoi puteti personaliza sectiunea de culoare dupa preferinte.
Tendinte
In web design, tendintele sunt destul de greu de prevazut si pot dura ani intregi sau o singura luna. Iata de ce poate fi periculos sa incerci sa fii super-trendy. Totusi, nu strica sa incorporezi unele culori care sunt trendy in designul paginii. In prezent, exista o puternica tendinta spre folosirea culorilor “mute” in web design. Culorile pastelate sunt de asemenea destul de populare; totusi, dupa introducerea Windows 8 si a interfatei “Metro”, au revenit la moda culorile vii. Urmati tendintele dupa placul inimii si incercati sa ajungeti la un design “peren”, universal, mai degraba decat unul terndy.
Ganditi-va la compania si la publicul vostru
N-o sa gasiti roz folosit pentru a promova produse sau site-uri destinate barbatilor, si asta pentru ca nu e adecvat publicului-target sau brand-ului. Cand va hotarati la o schema cromatica finala, trebuie sa luati in considerare felul in care o sa se potriveasca si cum o sa ii faca pe oameni sa se simta. Acum, e decembrie, si toata lumea se pregateste de Craciun. Daca folositi rosu si verde in design, o sa ii faceti pe clienti sa se gandeasca la Craciun si o sa intre in atmosfera festiva. Daca publicul-tinta e predominant feminin, folositi mai mult roz si violet si feriti-va de negru si culori intunecate.
Color Tools: Folosirea uneltelor de culoare
Daca tot nu v-ati hotarat la i schema de culoare, puteti folosi color tools pentru a genera cateva idei. Multe din aceste unelte genereaza culori pe baza teoriei cromatice sau folosesc sugestiile utilizatorilor pentru a va ajuta sa gasiti schema cromatica perfecta.
Kuler
Kuler este unealta de culoare oficiala a suitei Adobe. Va puteti crea propria schema cromatica sau puteti incerca una din numeroasele palete sugerate de utilizatori. Cercul cromatic Kuler poate fi setat pe diverse reguli care urmeaza teoria cromatica de baza; exista si optiunea de a crea o schema cromatica total personalizata.
Color Scheme Generator
Color Scheme Generator (Generatorul de Scheme Cromatice) este o unealta geniala care genereaza scheme cromatice rapid. Optiunea “randomize” este un mod grozav si usor de a gasi idei cromatice noi.
ColorLovers
ColorLovers este un alt site cu abonare care iti permite sa “rasfoiesti” prin milioane de palete cromatice. ColorLovers ofera si o unealta profesionala pentru combinarea si generarea culorilor numita ColorSchemer 2. Dar pentru a putea folosi aceasta unealta, va trebui sa cumparati licenta.
Pictaculous
Pictaculous va permite sa generati palete cromatice si scheme din propriile imagini. Incarcati o imagine in aceasta unealta si urmariti cum genereaza o paleta cromatica din imagine. Pictaculous se poate gasi aici.
Colrd
Colrd este o comunitate de iubitori ai culorilor care isi impartasesc resursele si inspiratia. Va puteti gasi inspiratia in miile de imagini si palete cromatice.
Concluzie
Selectia culorilor si schemele cromatice sunt deosebit de importante, in special acum ca web design-ul actual tinde spre o abordare minimalista. Cromatica nu e fizica nucleara, dar gasirea combinatiei perfecte de culori este foarte dificila. Schema cromatica optima inseamna integrarea propriului brand in web design si astfel intarirea reprezentarii tale sau a companiei tale. Cromatica e un subiect amplu, dar nu ar trebui sa constituie o problema si in mare parte tine de practica si experienta. Pe masura ce va aprofundati cunostintele de cromatica, veti observa cum selectia culorilor si a temelor devine din ce in ce mai usoara si mai eficienta.